matys :
Asi si si nevsimol, ze hovorim o akceleracii na dvojke, kde je maximalka okolo 100 km/h. A tam ten odpor nie je o tolko vacsi

Ak o tom pochybujes, prepocitaj si to cez vykon a zanedbaj odpor vzduchu ako aj ostatne pasivne odpory. Budes prekvapeny tak, ako bolo prekvapenych extremne vela ludi pred Tebou. Prepocet je jednoduchy, jeho podstatou je skutocnost, ze vykon je schopnost zmeny kinetickej energie za urcity cas. Takze majme Fofo II 2.0i o hmotnosti 1327 kg bez vodica :
Situacia 1 :
- otacky 4500/min (75/s)
- rychlost 61.5 km/h (17.08 m/s)
- vykon 88 kW
takze pre zistenie rychlosti po dt=0.1 sekundy zrychlovania :
- vychodzia kineticka energia E0=0.5mv^2, t. j. 193560 J
- pri vykone motora 88 kW za 0.1 sekundy je prirastok kinetickej energie 8800 J (P*dt), Ek=202360 J
- vypocitanej Ek zodpoveda rychlost 62.87 km/h (17.46 m/s)
- zrychlenie je teda dv/dt =
3.8 m/s^2
Situacia 2 :
- otacky 6000/min (100/s)
- rychlost 82 km/h (22.78 m/s)
- vykon 107 kW
- E0=344309 J
- Ek=E0+P/dt -> 355009 J
- vysledna rychlost pre Ek je teda 83.27 km/h (23.13 m/s)
- rozdielu rychlosti v case 0.1 sekundy teda zodpoveda zrychlenie
3.5 m/s^2
Z uvedeneho vidiet, ze zrychlenie pri maximalnom vykone motora je
NIZSIE, nez pri maximalnom krutiacom momente toho isteho motora na tom istom prevode. V pripade dieslu je rozdiel podstatne vacsi, pretoze rozdiel medzi maximalnym krutiakom a krutiakom zodpovedajucim maximalnemu vykonu je vyraznejsi, nez pri benzinaku. Podotykam, ze su zanedbane
VSETKY odpory. Ak by sa zaratal aerodynamicky odpor, rozdiel bude este vacsi.
Kde je v mojom vypocte chyba ? Preco auto na maximalny vykon zrychluje slabsie, nez na maximalny krutiak

?