Asi všichni tušíte (alespoň to předpokládám), že diskuse tímto stylem vůbec nikam nevede. Všichni jsou ve svých zákopech a na druhou stranu plivou své jedovatosti.
Mám atmosférický dvoulitr, kterého se ještě nehodlám zbavovat, protože slouží k mé spokojenosti. Zkušenost s EB mám osobní, v rodině je čtyřválcový EB 1.5 v Mondeu MK 5. Nebyl sice nový, ale měl najeto jen několik tisíc km, takže je v záruce a to v té nejdelší, jaká jde pořídit. Majitel prostě udělal maximum pro to, že pokud by se něco potento, bude i tak v pohodě. Na důkaz toho, že nejsem ortodoxním zastáncem atmosfér, můžu s klidem říci, že i s těžkým Mondeem tenhle motor cvičí slušně, je tichý, pružný, se spotřebou kolem 8 litrů.
Když se podívám na zdejší ortodoxní zastánce turbomotorů (o 1.5 bych ani netvrdil, že se jedná o downsizing), pak mají auta nová, určitě s prodlouženou zárukou. Pak je velice snadné, až laciné tvrdit, že nic na světě není lepšího než oturbený benzínový motor a kdo má atmosféru je zpustlý, nevzdělaný mastodont, který měl vyhynout už v třetihorách.
Zde v tomto sporu totiž vůbec nejde o to, jestli je ten či onen motor výkonostně nebo uživatelsky lepší, ale o to, jestli bude mít oturbený motor alespoň stejnou životnost jako atmosféra. Myslím to obecně, protože věřím, že se objeví spousta názorů, že tohle nebo tamto se podělalo už po pár tisících km. Ať už je oturbený motor lepší nebo horší, je nepopiratelné, že obsahuje daleko více součástí, které se mohou během let poškodit či opotřebovat. Ani to by nebylo tak dramatické. Vyšší přesnost výroby, tlak na kvalitu, ale bohužel docela zásadně i na náklady přináší svá specifika, která se mohou v dlouhodobém provozu projevit. Vůbec nejhorší vlastností moderních turbomotorů je jejich nízká úroveň "blbuvzdornosti". Většina řidičů nemá technického vzdělání nebo důvěřuje výrobci tak, že provoz a údržba vozidla popsaná v manuálu je alfou a omegou a je třeba vše striktně dodržovat. Asi tušíte, že nejhorší, co lze pro tento motor udělat je, nutit ho pracovat s velkým zatížením v nízkých otáčkách, což v podstatě odpovídá šipkám doporučujícím včasné řazení nahoru. Je to daň zeleným, protože motory mají v tomto režimu nejmenší emise.
Já nemám problém s turbomotorem Ecoboost, já mám problém s použitým turbomotorem Ecoboost, protože je náchylný na způsob zacházení a to u běžného ojetého auta bohužel nelze nijak ověřit. Mluvím o ojetinách proto, protože jsem doposud kupoval starší auta s pěknou výbavou za lepší peníz, než nový sociál. Už i z toho důvodu, že nové auto ztrácí v prvních letech více na ceně.
Chtěl bych se zeptat ortodoxních zastánců turbomotorů, zda by mi někdo z nich upřímně odpověděl, zda má nové auto bez rozšířené záruky a zda ho někdo chce vlastnit déle, než je doba jeho sjednané záruky. Za opravdového a přesvědčeného zastánce kvality těchto motorů totiž považuji jen toho, kdo si tento motor koupí po druhém nebo třetím majiteli. Těm ostatním, kteří mají své přesvědčení vyfutrované prodlouženou zárukou, a po ní auto prodají, totiž moc nevěřím. Takovej frajer bych uměl být taky....
Takže pokud se ptáte jaký motor bych si pro příští auto vybral, pak by to byl nejspíše čtyřválcový 1.5 Ecoboost. Bohužel výběr auta bude podstatně větší dobrodružství s nejistým koncem, a to mě na tom všem vadí nejvíce....
