Mlha asi ne, ale mohlo by se ti podarit nasat treba po delsim stani nejakou louzicku z privodni hadice,a ze ta se tam opravdu po nejake dobe vytvori je prakticky zjisteno. To by pak mohlo udelat nejake docasne nevyvazeni, ale poskodit lopatky to asi ne. Ta kompresorova turbina je sice jen z hliniku, snad ale neco snese, pevne v to doufam

.
Napriklad bezna pevnost hliniku je 200-300MPa nejlepsi slitiny i okolo 500MPa (coz uz stejny jako ocel 11 500).
Bylo by zajimave spocitat jakou obvodovou rychlosti se pohybuje konec lopatky. Kdo si chce procvicit fyziku ze stredni at uvazuje maximalni otacky 240 000/1min a prumer kompresoru 50mm.
Tak co kolik?
Jo kdyby byly obe kola ocelovy tak jako vyfukove kolo, nikdy bychom takove hlouposti nemuseli resit. Pravda dynamika by byla o poznani horsi ale komu by to vadilo. Kdyby mel nesmrtelny turbo.
Tady pridam zajimavost ze sveta lokomotiv, kde turbodmychadla jezdi myslim uz vice nez 50let.
"Turbodmychadlo"
Axiální turbodmychadlo - Většina motorů v lokomotivách je přeplňovaná, tj. že válce jsou plněny pod vyšším tlakem než pod atmosférickým. Zařízení, které má přeplňování na starosti se nazývá turbodmychadlo (turbo). Při běhu se projevuje charakteristickým pískáním. Turbo-dmychadlo přemisťuje plyny odstředivou silou, vzniklou otáčením lopatek v uzavřené skříni, vzhledově tedy připomíná jakýsi ventilátor. Podle konstrukce se turbodmychadla dělí na axiální, radiální a diagonální. Turbodmychadlo se většinou skládá z hřídele uloženého ve valivých ložiskách a na něm připevněné turbíny a dmychadla. Pohon zajišťují výfukové plyny, chlazení turbodmychadla je vodní. Podobně jako kompresory může být i turbodmychadlo jednostupňové či vícestupňové."
Dekuji autorovi za jeho pro vsechny uklidnujici poznatek o piskani...
