ABS - mýty a fámy
- spanel
- Pokročilý
- Příspěvky: 915
- Registrován: 02.09.2009 17:32
Re: ABS - mýty a fámy
Jo, jo, dnes ráno mi to v zatáčce (pravoúhlá do kopce) klouzlo na náledí, jel jsem tak 45 a auto šlo klasicky do nedotáčivého smyku čili sáně předních kol a stačilo jen lehce ubrat plyn, korekce volantem a pak lehce plyn a pohoda, komu jde dopředu zadek, je s prominutím hovádko, které na klouzačce jede jak za sucha. Chce to se někde v klidu naučit, jak zvládnout smyk a brzdit jen v naprosto nouzových situacích a nebo až když auto jede mimo silnici, obvykle se pak kola chytnou na krajnici a tam už je potřeba brzdit, pokud si chce někdo v běžném provozu hrát na machra či rallyového jezdcem, tak si musí uvědomit, že není na silnici sám. Na polygonu se většinou řádí a je tam kolem daleko více místa a v protisměru nikdo a když tak porazíte nějaký ten kužel, ale na běžné silnici, kde máte s bídou v jednom pruhu místo na projetí jednoho auta na okreskách moc místa na zvládnutí smyku zrovna není a to obzvlášť, když máte proti sobě náklaďák.
Naposledy upravil(a) spanel dne 13.12.2011 09:27, celkem upraveno 1 x.
Do 3.5.2020 byl: FoFo II COMBI, 2006, 1.8 TDCi, 85 kW, Diamond White
-
- Test driver
- Příspěvky: 2224
- Registrován: 20.02.2010 09:39
- Bydliště: Hradec Králové/Pardubice
Re: ABS - mýty a fámy
2Nepér: máš pravdu, že se člověk lekne. Máš pravdu, že jen brzdí. Proto se snažím vtlouct další klíčovou zásadu. BRZDA, SPOJKA. Neřešme, jestli Tě plyn vytáhne nebo ne. Nevytáhne. Naopak zhorší situaci pneumatikám, která už tak mají dost problémů. Co mě na škole smyku naučili je, že smyk nezvládnu. Jakmile to člověk přijme a akceptuje, vytěsní z hlavy myšlenky na zvládnutí smyku a soustředí se zastavení. Což je klíčové, protože v tu danou chvíli není čas.
A jak míní spanel - brzdí se před. Pokud do zatáčky vletím, tak ani ESP nepomůže. Ani zimní gumy. Vítězí fyzika.
A jak míní spanel - brzdí se před. Pokud do zatáčky vletím, tak ani ESP nepomůže. Ani zimní gumy. Vítězí fyzika.
Seat Altea XL-prodáno
Ford Focus kombi, 1,8 TDCi, 85 kW, Ghia(+tempomat,+DRL), RV 05/2002-prodáno
Honda Jazz, 1,4 GD1 61 kW, automat(+DRL), RV 03/2003
Škoda Forman 135, LPG, 43 kW, GLX, RV 12/1992, model 1993-prodáno
- Karel2
- Test driver
- Příspěvky: 6875
- Registrován: 10.09.2011 09:51
- Bydliště: Přerov
Re: ABS - mýty a fámy
Trochu ozivim tohle tema(reseno i jinde). Myslim brzdeni s ABS na suchu. Dnes v Autosalonu testoval Srsen novinku moto Kawasaki a ukazoval brzdeni s ABS a mluvil o prodlouzeni brzdne drahy s jakoukoliv motorkou s ABS. Vim ze je to neco jineho jak u auta, ale porad me vrta hlavou tohle brzdeni na suchu, tedy ze je brzdna draha delsi, jak bez ABS nejnovejsi generace. Opravdu se to tak lisi Moto-Auto?
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
- Anduril
- Test driver
- Příspěvky: 5099
- Registrován: 07.11.2009 16:56
- Bydliště: Ostrava
Re: ABS - mýty a fámy
U motorky proti autu je to neco uplne jineho. Obvykle se brzdi pouze predni brzdou a tedy vse zavisi na prednim kole s pomerne uzkou pneumatikou. Takze hodne zavisi na pouzite pneu a pak take na naladeni jednotky ABS. U nekterych motorek jsou prilis citlive a zasahuji zbytecne brzo - prodluzuji drahu. Na suchu u motorky ale obecne vetsinou abs drahu prodluzuje. Na mokru je situace jina, tam ma abs smysl. Pak take hodne zavisi na jezdci ... hodne motorkaru neumi brzdit a neumi vyuzit brzdy naplno. U nich muze abs pomoct, pze mohou poradne za brzdu vzit a nebat se, jako bez abs, kde by se pri necitlivem brzdeni kolo bloklo a nasledoval by pravdepodobne pad. Tedy je to i o jezdcich .. na motorkari.cz byl nedavno test a i na suchu dokazali nekteri zabrzdit s ABS lepe nez bez nej. Neda se uplne rict, ze ABS je spatne..ovlivnuje to mnoho faktoru.
Jinak spousta ridicu si mysli, ze lehka motorka zabrzdi lepe, nez auto, ale neni to tak. Auto je stabilni, ma siroke pneu a ctyri brzdici kola. U motorky je veskera vaha pri prudkem brzdeni na uzkem (obvykle 120) prednim kole, ktere musi brzdit, drzet smer a celou vahu motorky (kdyz uz se zadek zacne odlepovat). A jezdec musi brzdit tak, aby se toto kolo nebloklo, protoze pak uz by nemel po cem jet.
Jinak spousta ridicu si mysli, ze lehka motorka zabrzdi lepe, nez auto, ale neni to tak. Auto je stabilni, ma siroke pneu a ctyri brzdici kola. U motorky je veskera vaha pri prudkem brzdeni na uzkem (obvykle 120) prednim kole, ktere musi brzdit, drzet smer a celou vahu motorky (kdyz uz se zadek zacne odlepovat). A jezdec musi brzdit tak, aby se toto kolo nebloklo, protoze pak uz by nemel po cem jet.
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 13533
- Registrován: 18.07.2011 19:55
Re: ABS - mýty a fámy
Mne sa nezda uz len to tvrdenie, ze motorka s ABS ma dlhsiu brzdnu drahu. Na motorke smyk predneho kolesa (a vo vacsine pripadov aj zadneho) znamena pad. Ale nebudem sa hadat, motorkar nie som.
EDIT: Aduril to tu vysvetlil. Takze draha je dlhsia. Ale ak niekto nevie dobre brzdit, ABS mu treba. Inak moze padnut na hubu po zablokovani kolesa.
Auta s ABS mali dlhsiu brzdnu drahu za cas Felicii. Kedy elektronika a pneumatika nekorigovala blokovanie kolies niekolkokrat za sekundu. Vtedy ak koleso poskakovalo na ceste, alebo bol pod pravymi a lavymi kolesami rozny povrch, alebo vodic nedrzal naplno a stale rovnako zosliapnuty pedal, tak auto s ABS malo dlhsiu drahu. Dnes to funguje uplne inak.
Ale co je hlavne tak ABS: Ti dava moznost manevrovat este pocas brzdenia. Napriklad bez ABS dobrzdujes v kolone na dialnici. Kolesa v smyku. Vidis, ze nezabrzdis a nechces toho pred tebou trafit. Tocenie volantom nepomoze. Musis pustit brzdu a az potom mozes zatocit. S ABS zatocis zaroven s brzdenim.
Dalej, na mokrej vozovke je to na nezaplatenie. Kto nudzovo brzdil bez ABS v >100km/h rychlosti (co i len) v jemnej zakrute vie preco.
A po dalsie. Ak brzdis bez ABS smykom, tak zablokujes kolesa a pneumatikam deries iba malu plochu. Nicis ich. Smrtiaca kombinacia su zimne pneu, tepla vozovka a vyssia rychlost. Ja som takto strhol zimne gumy na Formane. Mali na sebe normalne hrb. Teda, preliacinu.
EDIT: Aduril to tu vysvetlil. Takze draha je dlhsia. Ale ak niekto nevie dobre brzdit, ABS mu treba. Inak moze padnut na hubu po zablokovani kolesa.
Auta s ABS mali dlhsiu brzdnu drahu za cas Felicii. Kedy elektronika a pneumatika nekorigovala blokovanie kolies niekolkokrat za sekundu. Vtedy ak koleso poskakovalo na ceste, alebo bol pod pravymi a lavymi kolesami rozny povrch, alebo vodic nedrzal naplno a stale rovnako zosliapnuty pedal, tak auto s ABS malo dlhsiu drahu. Dnes to funguje uplne inak.
Ale co je hlavne tak ABS: Ti dava moznost manevrovat este pocas brzdenia. Napriklad bez ABS dobrzdujes v kolone na dialnici. Kolesa v smyku. Vidis, ze nezabrzdis a nechces toho pred tebou trafit. Tocenie volantom nepomoze. Musis pustit brzdu a az potom mozes zatocit. S ABS zatocis zaroven s brzdenim.
Dalej, na mokrej vozovke je to na nezaplatenie. Kto nudzovo brzdil bez ABS v >100km/h rychlosti (co i len) v jemnej zakrute vie preco.
A po dalsie. Ak brzdis bez ABS smykom, tak zablokujes kolesa a pneumatikam deries iba malu plochu. Nicis ich. Smrtiaca kombinacia su zimne pneu, tepla vozovka a vyssia rychlost. Ja som takto strhol zimne gumy na Formane. Mali na sebe normalne hrb. Teda, preliacinu.
- Anduril
- Test driver
- Příspěvky: 5099
- Registrován: 07.11.2009 16:56
- Bydliště: Ostrava
Re: ABS - mýty a fámy
Ano, krizove situace (jezdec se nemuze soustredit pouze na spravne brzdeni), spatny, napr. mokry, povrch, tam dava abs smysl i u motorek. Jedna vec je jenom brzdit na rovne suche plose, ale druha vec je realna situace, kdy je treba resit dalsich x veci a treba se vyhybat nejake prekazce.
Jinak Srsen je odpurce abs, tam je to hodne i subjektivni...jenze ne kazdy motorkar jezdi jak Srsen
Jinak Srsen je odpurce abs, tam je to hodne i subjektivni...jenze ne kazdy motorkar jezdi jak Srsen

-
- Člen klubu
- Příspěvky: 13533
- Registrován: 18.07.2011 19:55
Re: ABS - mýty a fámy
Presne tak. Aj na Formane som vedel brzdit tak, ze pneumatiky jemne prepiskovali ako keby mam ABS. Ale to som musel byt pripraveny. Ked sa mi v tej popisovanej situacii na dialnici z praveho pruhu rutila suprava na prevoz aut a priestor medzi nim a zvodidlami sa zuzoval, to len cvakla prdel a tvrdo na brzdu. V dalsich podobnych situaciach tiez. Jednoducho ked sa zlaknes a potrebujes rychlo zastavit na nejake jemne a citlive brzdenie nemyslis.
Preto aj v skole smyku sa mozes naucit zvladat pretacavy smyk. Ale v reali aj tak dupnes na brzdu. Pretoze pretacavy smyk sa vykryva iba v uplnom zaciatku. Potom je uz neskoro. A ked nie si pripraveny, tak ten moment presvihnes.
Preto aj v skole smyku sa mozes naucit zvladat pretacavy smyk. Ale v reali aj tak dupnes na brzdu. Pretoze pretacavy smyk sa vykryva iba v uplnom zaciatku. Potom je uz neskoro. A ked nie si pripraveny, tak ten moment presvihnes.
- Karel2
- Test driver
- Příspěvky: 6875
- Registrován: 10.09.2011 09:51
- Bydliště: Přerov
Re: ABS - mýty a fámy
Anduril: diky za odkaz, potvrdil to, ze pro 99/9% je ABS prinosem vzdy, v realnem provozu, Srsen je v tom zbytku.
Hledal jsem neco podobneho i s autem(blbe, nenasel), tam by to urcite taky bylo zajimave.

Hledal jsem neco podobneho i s autem(blbe, nenasel), tam by to urcite taky bylo zajimave.
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů