Stránka 3 z 10
Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 12:35
od ballu
Pletete hrušky s jablkama, v žádném případě největšího zrychlení nedosáhnete v okolí max. výkonu, ale v rozsahu otáček ploché křivky krouťáku. Když to převedu na mého 2,0 L tak největší zrychlení mám od 4000 - 5500 ot, a v tomto rozmezí se musí řadit. Vytáčená dvojka na 6000 ota výše má menší zrychlení než trojka ve 4500 ot. a při tomto přeřazení cítíte, jak vás i ta trojka nakopne, což před přeřazením dvojka v 6 tis ot ztrácela zrychlení. Jinak propočet síl je jednoduchý , vynásobte krouťák v daných otáčkách těmito otáčkama, a zjistíte, že u nafty krouťák nějakých 300 krát otáčky , je menší síla , než 190 krát 4500ot. Proto u benzínu je krouťák ve vyšších otáčkách v rozmezí 1500 ot a u nafty v nižších a v rozmezí kolem 700 ot. To je vše o tom , co se dvě stránky dohadujete.

Ke srovnání sil na motoru a na kolech benzínu a nafty je pak přizpůsoben stálý převod a jednotlivé kvalty.
Proto u závoďáků je snaha dosáhnout nejvyššího krouťáku co nejblíže největšímu výkonu, to znamená co největším otáčkám. Tam když to vynásobíte , tak vyjde jiný tah na branku. Proto závoďák do 3000 ot má sílu Trabanta a nejede, ale nad tyto točky a srovnou křivkou krouťáku, na kterou se ladí motor, se stává z auta ďábel.

Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 12:48
od vcedula
to s tou dvojkou a trojkou som v zivote nezazil, ale zazil som, ked som isiel hore kopcom na stvorke pri 4500 ot/min som musel podradovat do trojky. A tato situacia popiera tu tvoju teoriu. To iste som zazil na patke a to iste dokazuju 1.6, ktore na na stvorke pri otackach niekde za 6000 ot/min dosahuju max rychlost.
Toto je tema normalne na facku, kto to s tym zacal

Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 12:58
od ballu
vcedula píše:to s tou dvojkou a trojkou som v zivote nezazil, ale zazil som, ked som isiel hore kopcom na stvorke pri 4500 ot/min som musel podradovat do trojky. A tato situacia popiera tu tvoju teoriu. To iste som zazil na patke a to iste dokazuju 1.6, ktore na na stvorke pri otackach niekde za 6000 ot/min dosahuju max rychlost.
Toto je tema normalne na facku, kto to s tym zacal

Samozřejmě, že v kopci se to bude chovat jinak a vytočená trojka pak od 5000 ot má ještě rezervu a na lehčí převod ještě potahne, což čtverka s obtížema, ale v případě tohoto porovnání beru stále rovinu.
Beru tuto debatu, jak nejrychleji dosáhnout největší rychlost, a tam ten krouťák je důležitý.

Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 13:03
od V12
Pre poriadok a pochopenie, ze auto na
jednom prevode najlepsie zrychluje
v oblasti maximalneho krutiaceho momentu sem pridam este raz jeden graf :
Ide o simulaciu zrychlenia z 1500 rpm az do obmedzovaca okrem patky a sestky, ktoru z dovodu prehladnosti nenechavam "tocit" az na doraz. Vsetci mozete vidiet, ze zrychlenie je maximalne prave v oblasti maximalneho krutiaceho momentu. Teraz neriesim, ci prave takto budem zrychlovat pri predbiehani. Jedna sa mi o vyvratenie tvrdenia, ze zrychlenie je najvacsie v oblasti maximalneho vykonu. Krivky zrychlenia (a) perfektne kopiruju priebeh krutiaku. Ak bude niekto namietat, ze aerodynamicky odpor rastie so stvorcom rychlosti a preto sa zrychlenie so stupajucimi otackami zmensuje, tu je simulacia bez odporu prostredia :
Tak, mudre hlavy - preco krivky zrychlenia so stupajucimi otackami klesaju ?
Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 13:18
od misoo
V12 : chcem sa len uistit ci sa chapeme, ty teda tvrdis, ze najrychlejsie sa z 0 na 200kmh sa dostanes pri preradovani niekde v strede otackomera ??
vcedula : toto je diskusia, nevidim nic zle na tom diskutovat o comkolvek, pokial sa predkladaju nazory a argumenty rozumne a bez emocii. preto facky prec !!

Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 13:24
od V12
ballu :
Vystihol si to presne. Moj Fofo II 2.0 TDCi ma prevodovku vyskladanu trochu inak, takze v ziadnej rychlosti sa nestane, aby krutiak na kolesach bol vyssi pri vacsom kvalte

No nevadi to, pretoze so stvorkou bez jedineho preradenia riesim rychlo a efektivne vsetky situacie v rozmedzi od 50 do 130 km/h. Rychlejsie prakticky nejazdim, iba ked chcem vymiest pavuciny a to je tak raz za tyzden. Radim o 2/3 menej ako s benzinakom pri porovnatelnom tempe, spojka nedostava tolko po hube (vlastne lamele) atd.
Ked budem mat cas, skusim takto modelovat aj 2.0i, som zvedavy, ako bude vyzerat priame porovnanie nafta - benzin, a ked budem mat naozaj vela casu, urobim porovnanie 1.6TiVCT a 1.8 TDCi, realne testovanie ukazalo, ze TiVCT je o chlp lepsi, nez TDCi...
Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 13:29
od V12
misoo :
Nie, nechapeme sa. Ved aj z grafu zrychlenia zo 70 na 130 vidiet, ze je lepsie tocit aspon tych 4 tisic, zaradenie styrky pri troch tisicoch je pomalsie o 0.8 sekundy. Z nuly na 200 naozaj treba tocit kusok za maximalny vykon (4100 az 4200) a dvojstovku urobit na patke, nie sestke.
Opakujem - ja pisem a graficky demonstrujem zrychlovanie na 1 prevode bez kvaltovania. A tam je to myslim jasne.
Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 13:31
od vcedula
misoo: som to myslel zo zartu. Mne tato tema zabral uz asi 2-3 mesiace zivota, kedy som sa snazil zistit ako to funguje a aky ma co vplyv. A potom som dosiel k zaveru, ze to musis citit a vsetky teorie idu bokom, lebo napriklad teplota vzduchu, pripadne kvalita paliva ma niekedy este vacsi vplyv ako valivy odpor, gravitacia ci odpor vzduchu.
Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 13:35
od misoo
V12 : ok tak to som rad

aj ked neviem na co v reale sluzia tie tvoje grafy, kazdopadne poklona za sikovnost s grafmi

vcedula : ahaaa uz chapem

a velky suhlas s tym, ze to treba citit a nie kreslit grafy (sorry V12)

Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 13:39
od vcedula
to zasa nie, aj grafy treba kreslit, aby si sa vedel orientovat, Ja som si ich spravil snad aj 100

Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 13:41
od V12
vcedula píše:
...Pricom vykon na kolese pri rovnakych otackach je rozny na roznych rychlostnych stupnoch....
Hmmm, s tymto nemozem az tak celkom suhlasit. Vykon sa zmeni iba v rozmedzi ucinnosti prevodov
za predpokladu zachovania rovnakych otacok motora. Co sa podstatne meni je krutiaci moment.
vcedula píše:
...Ale jednoznacne treba pocitat aj s prevodovkou...
Ano, 100% suhlas, v simulacii s vplyvom prevodovky samozrejme pocitam, inak by to ani neslo.
vcedula píše:
...Preto urcite auta dosahuju max rychlost na nizsom prevodovom stupni, aj ked uz su davno za vrcholom vykonu.
Toto je jasny dosledok sprevodovania - motor za otackami s maximalnym vykonom na nizsom prevode dodava na kolesa vyssi finanlny krutiaci moment, nez s otackami sice na vykonovom strope, no vdaka "dlhsiemu" prevodu znizenym finalnym krutiakom nepostacujucim na vyvodenie sily dostatocnej na prekonanie vsetkych odporov.
Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 13:41
od misoo
ja som neni moc na grafy, aj ked obcas pre zaujimavost su fajn

ale detaily som nikdy moc nestudoval, proste na to nejsom

Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 13:48
od V12
misoo :
Graf niekedy uplne vyvrati pocity, preto ma zaujimaju. Napr. spochybnili moje merania s radenim v oblasti maximalneho momentu. A to ma stve najviac, musim totiz najst pricinu chybnych merani. Asi som nechal zapnutu klimu pri merani "az v obmedzovaci", alebo co je pravdepodobnejsie, nepocitanim s overboostom.
Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 14:11
od misoo

no jedna vec je teoreticky graf a druha realny (napr. graf z brzdy)
Re: Simulacia zrychlovania
Napsal: 23.07.2010 16:35
od bertikcertik
Tak koukám, že se asi nikdy nedohodneme. Co takhle opustit svět automobilových sedadel a pošimrat trochu svět matematiky a fyziky? Možná, že některé zde uvedené příspěvky skončí na pranýři. A to vše i s úvahou, že není tak důležitý kroutící moment motoru jako spíše kroutící moment na kolech, samozřejmě s uvažováním i jednotlivých převodů a stálého převodu. Tedy se vším co k tomu patří až na zanedbání odporů. Pojďme se tedy zanořit do celkem elementární matematiky a fyziky a poopravme si některé mýty. Myslím, že je to velmi solidně zpracované, i když to chce trochu klidu při čtení, aby občasné odvádění od hlavního tématu nebylo rušícím elementem.
http://www.kaps-transmissions.com/news- ... y-998.html
http://www.kaps-transmissions.com/news- ... y-999.html
http://www.kaps-transmissions.com/news- ... -1000.html