Ano ballu má pravdu jakmile se olej ohřeje na 120 stupňů tak má 120 stupňů i když venku mrzne nebo je pařák

Jenom to ohřívání bude rozdílně dlouho trvat.Olej bych nechal olejem, ten pokud používáte správný je udělaný tak aby dostatečně mazal i v těch -30stupnich ihned po nastartování.Ohřívání potom postupně řídne, klade v motoru menší odpor až dosáhne svého optima při provozní teplotě cca. 100 stupňů viskozitou při této teplotě je určeno letní číslo oleje.tj např to 30 když je olej např.5W30 nebo 10W30 naopak to první číslo s W je právě zimní číslo oleje které je dáno zase jeho čerpatelností při nízké teplotě, uvádí se až -35 stupňů.Ale pak je tady ještě takzv.HTHS viskozita olejeHTHS viskozita se měří při 150 °C a dává informace v podstatě o síle (tloušťce) mazacího filmu při této teplotě. Normální HTHS viskozita má hodnoty vyšší než 3,5 mPa.s, některé moderní oleje, zejména typu longlife, mají HTHS viskozitu sníženou na 2,9-3,5 mPa.s. Čím je hodnota HTHS viskozity vyšší, tím silnější je povrchový olejový film. Každý výrobce automobilu tím, že doporučí určitou výkonovou úroveň oleje (ACEA, VW, GM, Ford a další specifikace), současně také určuje minimální hodnotu HTHS viskozity oleje.Tak nwm co jeste jako chtěli říct tím že právě proto tam máme tu mastnou vodičku?Jako že tenčí mazací film vám ten motor lépe ochrání když budete točit motor za studena?

Ale pryč od olejů .Tady jde hlavně o tu rozdílnou tepelnou roztažnost různých materiálů a to že se ohřívájí nestejnomerně.A pak by se taky mohlo stát že se rožhavenej píst nevejde do podstatně pomaleji ohřívaných vložek válců v bloku motoru
