Zdravím. Tak mě taky postihl problém s volnoběžnými otáčkami. Svého FF mám měsíc, za tu dobu se mě stalo 2x že mě motor při dojezdu na křižovatku bez příčiny chcípnul, nevěnoval jsem tomu ale pozornost protože to bylo jenom vyjímečně. Ovšem minulý týden se mě začaly volnoběžné otáčky různě zvyšovat až třeba do 3 tisíc, za jízdy motor místo aby při nesešlápnutém pedálu plynu brzdil tak naopak přidával, na volnoběžné otáčky mělo vliv vyšlápnutí spojky, otáčky se snížily až při úplném zastavení atd...
Takže jsem se do toho v sobotu pustil:
Demontoval a vyčistil jsem váhu vzduchu, škrtící klapku a vzduchový ventil.
Po vyčištění škrtící klapky jsem zjistil, že jedna polovina klapky těsní naprosto skvěle ale druhá polovina má menší netěsnost, ovšem s tím nic nenadělám. Nastavovacím šroubkem jsem raději nehýbal, jednak by to stejně nepomohlo a jednak jsem nepřítelem štelování s jakým-koliv nastavovacím prvkem, pokud nevím přesně co dělám. Člověk si pak jenom přidělá práci.
Vzduchový ventil jsem nejdříve vyčistil technickým benzinem a pak jsem jej ještě důkladné vymáchál ve WD-40, malým šroubováčkem jsem pohyboval plunžerem aby byla očista co nejdůkladnější. No, důkladné to nebude nikdy protože rozebrat ten ventil samozřejmě nelze.
Namontoval jsem vše zpět a nastartoval. K mému zděšení byla situace ještě horší než před tím, volnoběžné otáčky vylétly na 1800, po zahřátí klesly na 1200. Jel jsem to projet, no hrůza. Při dojezdu na křižovatku se motor točil až přes 3000.
Vrátil jsem se zpět a přemýšlel co s tím. Říkal jsem si, že jsem tomu možná ublížil vyčištěním škrtící klapky, když po odstranění nečistot vznikla mírná netěsnost která tam, možná, před tím nebyla. Zkontroloval jsem znovu všechny hadičky, hadice s T čkem pro odvětrání klikového hřídele jsem venku neměl ale vypadaly vcelku zánovně, zřejmě je už minulý majitel měnil. Za chodu motoru na volnoběh jsem odpojil od ventilu konektor a motor okamžitě zhasl, tím jsem se ujistil že ventil je v pořádku.
Udělal jsem tedy poslední pokus, odpojil jsem bateri abych vyresetoval ŘJ a nechal jsem motor vychladnout. Pak jsem baterii zapojil a s obavami šel nastartovat. Ihned po startu jsem poznal velkou změnu, motor točil na 1200 a za chvílku otáčky klesly na 750. Nechal jsem na volnoběh motor ohřát na provozní teplotu a pak teprve jsem vůz projel. Někde se tu píše, že po resetu ŘJ vůz několik km nejede jak má. Moje zkušenost je taková, že auto jelo hned od začátku naprosto v pohodě a chovalo se vše zcela OK. Asi to bylo tím, že po resetu ŘJ jsem nejdříve nechal motor ohřát na volnoběh a teprve pak jsem vyjel.
Mám po této opravě ujeto pouze 100km, něco po dálnici a něco po městě. A zatím je vše naprosto v pohodě, vše se chová tak jak má. Tak teď uvidím, jak dlouho to vydrží. Jelikož jsem zkoušku funkčnosti ventilu neprovedl před vyčištěním, navíc jsem čistil současně jak škrtící klapku tak i vzduchový ventil a váhu vzduchu, tak vlastně ani nemohu s jistotou určit co závadu volnoběhu způsobovalo. V každém případě jsem ale pro příště trochu chytřejší a už budu více vědět co a jak. A to vše díky tomuto skvělému fóru, které jsem v průběhu té mé opravy důkladně studoval.
Bez fóra bych závadu nikdy neodstranil, takže díky všem
