Tak jsem teď (dokud ještě nejsou ceny vyšroubované - což přijde již brzy) asi dva týdny intenzivně hledal informace, které mě povedou ke koupi nových zimních pneu.
Zase jsem prošel sítí testů, zkušeností uživatelů na různých sdílecích a statistických portálech. Z vlastní zkušenosti vím, že testy jsou pouze informativní, ale dá se v nich nastavit svojí vlastní váhu v určitých kritériích, následkem čehož se začne výsledek daleko více podobat i zkušenostem lidí z provozu. Na léto jsem onehdá vybral Pirelli P7 cinturato - novinku s označením ECOIMPACT - a již ji nikdy nechci vidět. Ve všem je výborná, ale na mokru je to katastrofa srovnatelná snad jen s protektorem. A tak se může člověk spálit, i když dlouho vybírá. Proto jsem vybíral ještě pečlivěji.
Moje požadavky jsou ale docela specifické - kašlu na hlučnost, kašlu na opotřebení a kašlu na valivý odpor, potažmo spotřebu. Zde jsou moje kritéria:
naprosto mnou opomíjené, nedůležité vlastnosti:
-hluk
-spotřeba
-opotřebení
Co požaduji:
-držení stopy a brždění na mokru a sněhu
-dobrý odvod vody
-dobré samočištění
-odolnost proti aquaplanningu
-záběr na sněhu
... zároveň jsem nechtěl dávat za jednu gumu 2500Kč/ks, takže jsem si stanovil, že budu hledat značkové gumy, ale takovou tu vyšší střední třídu jako Nokian, Semperit, Vredestein a podobně.
Po všech strastiplných bádáních, kdy už jsem měl hlavní favority, jsem nebyl schopen se rozhodnout, tak jsem zavolal jednomu pánovi, který má eshop s pneu a má tam i moc hezké recenze na jednotlivé pneu. Mimochodem, i tam jsem zjistil, že mí favoriti se celkem shodují i s jeho favority. Zavolal jsem mu a z hovoru se stal dialog o 38-mi minutách

, takže jsem si ještě spoustu věcí ujasnil. Je to opravdový fanda do pneumatik, který zná dezény jednotlivých pneu do nejmenšího detailu a přesně ví, co má ten který konstrukční prvek určitého dezénu na starost. I on mi potvrdil, že testy čte svým vlastním způsobem a že se na ně nedá spolehnout. Zároveň tahá násilím ze svých zákazníku poznatky a zkušenosti, prostě tomu věnuje čas a ve svém oboru se snaží být dobrý i teoreticky a vědomostně. Udělal na mě velký dojem.
Tak a teď k těm favoritům. Došel jsem k několika gumám:
-Semperit Speed Grip 2 - pozor, dvojka je o mnoho lepší, než starší SpeedGrip, protože Continental si na ní vyzkoušel některé technologie, které poté použil u Conti TS850. Všimněte si, jsou si i v něčem podobné - dezén, hlavně jeho kraje... Vyvážená pneu, která se vyrovná v řadě disciplím prémiovkám a udělá stejně prémiovou službu, jako velká trojka Conti/Goodyear/Dunlop. Použití naprosto univerzální.
-BfGoodrich G-force Winter - guma, která u nás není zase tak v povědomí, je to americká značka, která je pro Evropu ale vyráběná Michelinem. Dá se sehnat za dobrou cenu a je vhodná na běžnou zimu - sníh, mokro, obecně vládne s touto gumou velká spokojenost. Mnoho lidí překvapila a už u ní zůstali. Vyvážené vlatnosti...
-Vredestein Snowtrac 3 - prý má nějaké rezervy v aquaplanningu, ale jinak je v každé disciplíně dobrá až nadprůměrná, má výborný záběr na sněhu.
-Nokian WR D3/ WR A3 - Áčko je asymetrické, Déčko směrové - tady Nokian použil spoustu inovativních technologií, jako leštěné drážky na odvod sněhu, další drobnosti proti hlučnosti a vůbec jsou to celkově výborné gumy. Ty už jsou trochu dražší, ale pořád pod cenou těch nejdražších.
No a nakonec jsem dospěl k mému výběru - bude to:
-Nokian W+ (WR) (jiný dezén podle rozměru) - guma, kterou musel Nokian dát s určitými inovacemi znovu do výroby, protože si to jednoduše zákazníci vydupali poté, co se údajně moc nepovedla WR-G2. Vyrábí se i v mém rozměru 205/55 r16, ale pouze 91T, což nevadí, v zimě je možné jít s rychlostním indexem (ne s hmotnostním!) o jednu třídu dolů, ale musí to být označeno někde na přístrojovce štítkem s max. rychlostí.
... no, Nokian W+/WR je opravdu chválen všude, pro jeho vyvážené vlastnosti a hlavně je označován jako král na sněhu. I na mokru je výborný a na suchu slušný. Odvod vody i sněhu je taky jeho silnou stránkou. Za docela dobrou cenu se dá sehnat, a mě vyšel nakonec jako vítěz mezi zimními vlastnostmi, které nabízí a rozumnou cenou, za kterou některé eshopy nabízejí Barum, Sava a podobně.
Původně jsem chtěl jít do Vredestein Snowtrac 3, což je mimochodem výborná guma, ale nakonec to bude po všech uváženích Nokian W+/WR.
Mimochodem, co se týká všech výše zmiňovaných pneumatik, mělo by o nich platit, že jsou to všechno velmi kvalitní zimní gumy za nepřemrštěnou cenu. Neměli byste s nimi tedy vyloženě šlápnbout vedle.
Tak jsem to sem chtěl dát, aby to třeba někomu pomohlo v tom nekonečném bádání při výběru - každá zkušenost se hodí, ne?
P.S. - na sníh je podle pána taky výborná Kleber Krisalp HP2. A do hor Sava S3+, která ale potom na suchu bude měkoučká a plavající - hodně měkká směs odvádějící nejlepší službu právě na sněhu... To mě jen teď ještě napadlo...
