jojo, zrovnatak si lidi pletou situaci, kdy na konci dvoupruhové silnice se jeden pruh uzavírá. Všichni se hned cpou do toho pruhu, který je sjízdný a člověk, kterej dojede na konec a snaží se o zip je ještě za debila. V těchto případech už začínám místy stahovat okýnko a napřed vysvětlit posunkem, že je tady pravidlo ZIPu. No, někteří na to mají svůj názor a považujou nás, co si dovolili dojet až na konec, za předbíhače. Nevím potom, co dělají na silnici, když neznají pravidla. Něco jiného je připojovák z vedlejší na hlavní a něco jiného je spojování dvou pruhů při průběžné jízdě. Když už jsem o tom začal psát, tak tady máme zajímavej simulátor různých typů zácpy (klikněte tam na "laneclosing"):
http://vwisb7.vkw.tu-dresden.de/~treiber/MicroApplet/ - tam si můžete simulovat

Potom taky jasně a logicky - toto pravidlo platí a FUNGUJE i u našich západních bratrů, jenže rozdíl je mezi funkčností, protože u nás se vždycky najde spousta chytráků. V poslední době jsem sice vždy zipoval bez problémů, ale jde o´to rozlišit, co je zipování a co ne. A v tom je jádro sporů. Někteří si dokonce myslí, že samotný ZIP je nanic. K tomu nemám co říci. Rady odborníků mluví jasně:
Pokud při jízdě na dálnici uvidíte jednu z vyobrazených značek s dodatkovou tabulkou 1500 nebo 2000 m, ihned zvolněte. Stačí sundat nohu z plynu, nebo zařadit neutrál (pouze řidiči vozidel do 3500 kg). Vaše rychlost se bude pozvolna snižovat a ještě ušetříte palivo. Čas, který ztratíte snížením rychlosti daleko před zúžením, mnohonásobně získáte plynulým průjezdem zúžení.
Zvolte jeden jízdní pruh, kterým budete pokračovat. Nemusíte se hned řadit do průběžného pruhu, ale
pokračujte i v pruhu, který průběžný nebude. Zvýšíte tak plynulost provozu a zamezíte stojící koloně v průběžném pruhu daleko před zúžením. Je to stejné, jako se tipem u kalhot, který se také nezapíná odprostředka.
Ve zvoleném jízdním pruhu dojeďte až k místu, kde se počet jízdních pruhů snižuje. Toto místo může být označeno informativní dopravní značkou upozorňující na pravidlo střídavého zařazování (ZIP). Přesně dle piktogramu na značce proveďte zařazení do průběžného pruhu. Respektujte a tolerujte se navzájem. Silnice není závodní dráha, první nic nevyhrává.
Pokud se setkáte s agresivním řidičem, který vás nechce pustit, i když na to máte dle zákona právo, nevynucujte si je. Předejdete tak zbytečným problémům.
Jakmile jste zařazeni do průběžného pruhu, nepátrejte po důvodu zúžení (nehoda, stavba na silnici apod.), ale věnujte se situaci před sebou a za sebou. Snažte se co nejdříve zvýšit rychlost jízdy na povolenou mez danou místní úpravou.
... potom je podle mě hooodně důležitý i tohle:
"Pro plynulý provoz, zejména na rychlostních komunikacích, je navíc vhodné s předstihem rychlost jízdy snížit. Tím lze předejít nárazovému zahuštění dopravního proudu a úplnému zastavení dopravy.
"
UAMK:
Pokud dorazíte na místo, kde jeden z více jízdních pruhů končí a splývá s jiným, dojeďte vždy až na samotné místo splynutí a zařaďte se, nebo to umožněte druhému. Při správném zipování bude fronta v obou pruzích prakticky stejně dlouhá.
Mě to vždycky fungovalo dobře, ale jakákoliv schválnost a nepochopení systému vždycky akorát zdrží na chvíli spoustu lidí. Nic není dokonalý, ale myslím, že na tuhle situaci nejde vymyslet nic moc efektivnějšího.
Sorry za dlouhej příspěvek, ale zrovna tohle téma mě taky někdy dost nasí.rá, tak proto. Pro koho je to dlouhé, ten to ani nečetl, ne?
