
Jinak tady je taky pěkný článek..
Moderní „multigrade“, tedy vícerozsahové oleje lépe vyhovují proměnným podmínkám provozu, ale takový olej už musí používat modifikátory viskozity. Jsou to polymery, molekulární řetězce, které lze zjednodušeně představit jako jakési molekulové svitky, kokony, které za studena jsou stočené a nekladou tekutosti oleje žádný odpor (studený start), ovšem se stoupající teplotou se klubíčka rozvinou a udržují molekulární stavbu maziva tak, aby udržela potřebnou viskozitu i ve vysokých teplotách. Geniální řešení? Ne tak docela, protože tahle vtipná chemie má i svá úskalí – molekulové řetězce se v motoru provozem mechanicky poškozují, střihají se mezi pohybujícími se díly, a tím dochází k jejich degradaci.
Oleje s velkým viskozitním indexem (například SAE 10W50 nebo 10W60) obsahují logicky velké množství těchto polymerních modifikátorů a ve srovnání s „obyčejnějšími“ oleji rychleji degradují. Vyhoví tedy v podmínkách závodů, nikoliv ve výměnném intervalu 12 000 km na vaší cestě za horizonty všedních dnů.
Více na: http://www.motorkari.cz/clanky/jak-na-t ... 31047.html
Copyright © Motorkari.cz