...že hustota není to samé, jako viskozita
...že např. oleje se stejným letním či zimním číslem nemusí být notabene stejně husté
...že 5W30 A1/B1 se sníženou HTHS viskozitou (Ford), je o dost jiný, než běžná 5W30 A3/B3
...že 5W30 A1/B1 nebo A5/B5 100% nebude mít v zimě stejnou viskozitu jako 5W40 A3/B3. Ani v létě, ani při provozní teplotě motoru. Už ze své podstaty. Doporučuji prostudovat technické listy jednotlivých olejů
...že věšina olejů jsou hydrokraky a určovat jestli "to je syntetika nebo ne" rozhodně nelze podle zimního čísla. Můžu mít na krásno 10W40 syntetiku a 5W40 hydrokrak.
...že olej Ford Formula E 5W40 A1/B1 byl vyráběn firmou Mobil. Bohužel s potřebou normy A5/B5 ho začal proFord vyrábět "Hrnec" a tento olej stojí za prd. Kdo chce prostudovat jeho vlastnosti, nechť na netu vyhledá list od Magnatecu 5W30 A5, nic jiného to totiž není, jen to má jinou flašku. No a kdo se trochu v olejích vyzná, tak ví, jak na tom řada Magnatecu je a co dokáže

Všeobecně bych ale oleje se sníženou HTHS viskozitou úplně nezatracoval, jen bych při výběru koukal na co nejvyšší číslo HTHS viskozity, co nejvyšší číslo TBN a na to, aby API bylo SJ nebo max. SL, a ne SM nebo SN. SJ je totiž poslední výkonostní stupeň, kdy byla používána ještě funkční aditiva co se týče čistících účinků. Od té doby se kvůli DPF a jiným ekokurvítkům obsah těchto látek rapidně omezil a rozhodně už nemá takové čistící schopnosti. Sám už jsem od olejů SM ustoupil, olej na sobě tolik neváže nečistoty a při provozu bývá dost čirý. Naprotitomu Sj je po pár stovkách km od výměny většinou černý jako bota. A to je správně. Kdosi tu psal o používání Oleje. TBN má celkem vysoké, Je to API SJ, Kin. viskozita při 100°C je taky docela vysoká (Oproti Formula F určitě), takže hurá do něj. Nejsem příznivce ani zastánce oleje se sníženou HTHS, ale bohužel třeba hydraulický napínák rozvodového řetězu u motoru Duratec s nimi počítá. Pokud budu přecházet na olej s normální HTHS, měl bych mít alespoň základní přehled o vlastnostech olejů. Když se člověk dočte, že někdo je z 5W30 A5 schopný skočit do 15W40 A3, tak by měl vědět co dělá a že to není jako si místo Coly nalejt Malinovku.
Apropós, ještě k mýtu uvolnění úsad, ucpání kanálků a následné zadření motor. Toto platilo naposled při přechodu z OLEJE M6A na M6AD. Od té doby nebyl důvod se něčeho takového obávat, oleje pak obsahovaly dostatek detergentů a disperzantů a motory se nezanášely.Bohužel už to zase neplatí. Oleje LL (pro longlife provoz) nemohou obsahovat tolik čistících aditiv, aby se brzo nezanesly a vydržely mazat tu neskutečnou porci kilometrů. A taky to vydrží. Bohužel po těch cca 30ti tis. km jsou už totálně vyčerpané a samozřejmě někam se nečistoty, vznikající při spalování paliva podít musí. Zůstávají v motoru. O to, že nelžu, se můžete přesvědčit sami - zde odkaz na motor, který je při 60tis. km (druhá výměna LL oleje) zralý na GO :
http://totalcarmagazine.com/tech/2013/1 ... ur_engine/
Jinak odkaz na zajímavé stránky, kde se dá dost o olejích nastudovat a najdete tam pár fundovaných lidí, kteří na tamním tribotechnickém fóru dokáží poradit:
http://www.oleje.cz/obsah/Poradna
A ještě jeden dodatek taky vypůjčení - Formula F nie je priama nahrada - je to uz olej specifikacie A3/B3/C3 WSS-M2C913-C a je syntetika. Podla Fordu je doporucovany pre auta po 2008 s DPF filtrom, alebo ho potom mozno liat do aut starsich, ale ktore maju este malo najazdene. A ještě jeden - Ford Formula F 5W-30
Je vysoce výkonný,plně syntetický motorový olej s nízkým třením se speciálním složením pro optimální výkon a úsporu pohonných hmot. Zajišťuje snížené tření a vysoký stupeň ochrany a účinnosti mazání.
Ford Formula F 5W-30 splňuje předchozí normy WSS-M2C913-A a WSS-M2C913-B a nově přidává normu WSS-M2C913C .
WSS-M2C913-A , WSS-M2C913-B, WSS-M2C913C, ACEA A1/B1
Ford Formula F 5W-30 je novinka pro rok 2009. Je nástupce řady Ford Formula E 5W-30.
Nově i pro naftové vozy s filtry pevných částic.
Specifikace Ford WSS-M2C913-C je určená pro vozidla vyráběná od ledna 2009.
Důvodem vývoje oleje typu 913C jsou zvýšené nároky na úsporu pohonných hmot a ekologicky šetrnější provoz motorových vozidel značky Ford.
Specifikace nového motorového oleje představuje pokrokový produkt, nová pravidla použití i podstatnější výhody pro zákazníky.
Doporučený pro všechny vozy Ford.Prodáváno v servisech Ford jako originální náhradní díl...!!!